Lions en Albert Heijn werken samen om vreemd en oud geld in te zamelen

Via een verzamel zuil bij de Albert Heijn supermarkt aan de Noordewierweg gaan de leden van de Lionsclub Amersfoort vreemd en oud en geld inzamelen voor oogoperaties in de derde wereld.

Vrijwel iedereen heeft vreemd en oud geld in de keukenla liggen en weet niet goed wat er mee te doen. Via deze verzamelactie wordt er een zinvolle bestemming aan dit geld gegeven. De Lions zijn via hun netwerk in staat om munten en papiergeld uit de hele wereld om te zetten in klinkende euro’s.

De besteding gaat lokaal volgens het “Robin Hood” principe: rijkere mensen betalen mee voor armere mensen. Elke € 10 van de actie verhoogt Wilde Ganzen tot € 15. Dat bedrag gaat naar oogklinieken in derdewereldlanden waar een staaroperatie € 30 kost. Lokaal betalen rijkere mensen € 15 boven die kostprijs. Met onze bijdrage van €15 heeft de kliniek dan €30 om een armere blinde kostenloos te opereren. Hierdoor kan iemand vaak weer volledig zelfstandig deelnemen aan de maatschappij, en zelf weer een bijdrage leven.

Een indrukwekkende film over een oogkamp in de Himalaya staat op www.vreemdenoudgeld.nl

Lionsclub Amersfoort is een van de vijftig clubs in Nederland die aan de actie deelneemt. Jaarlijks wordt ruim € 165.000 bijeengebracht, goed voor ruim 11.000 oogoperaties.